View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Relatie tussen sociale angst en het ervaren van groepsdruk, gemodereerd door positieve eigenschappen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rebecca Rothe.pdf (462.3Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Rothe, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie wordt gekeken of er een relatie bestaat tussen sociale angst en het ervaren van groepsdruk. Tevens wordt er gekeken of positieve eigenschappen (i.e. fysieke aantrekkelijkheid en sportiviteit) een direct effect hebben op het ervaren van groepsdruk en of ze een modererend effect hebben op de relatie tussen sociale angst en het ervaren van groepsdruk. De uiteindelijke steekproef bestaat uit 1219 participanten van 11 tot 17 jaar uit longitudinale data uit SNARE, waarbij scholieren gedurende twee kaar werden gevraagd naar hun leefwereld en risicogedragingen. Sociale angst en het ervaren van groepsdruk is gemeten aan de hand van zelfrapportages, positieve eigenschappen aan de hand van peer nominaties. Uit analyses blijkt dat er op cross-sectioneel niveau een significant verband bestaat tussen sociale angst en het ervaren van groepsdruk maar niet op longitudinaal niveau, en dat positieve eigenschappen geen direct effect hebben op het ervaren van groepsdruk, en er geen sprake is van een moderatie-effect op de relatie tussen sociale angst en groepsdruk. De huidige studie laat zien dat er een verband bestaat tussen sociale angst en het ervaren van groepsdruk, maar dat de richting van het verband nog onduidelijk is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13764
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo