View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verbieden of vrij laten? Over de rol van het verbieden van voorhuwelijkse seks door ouders in het emotioneel welbevinden van adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ilka van der Poel.pdf (279.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Poel, I.M.H. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie hebben we de hypothese onderzocht dat het verbieden van voorhuwelijkse seks door ouders en het verlangen naar seks van adolescenten longitudinaal samenhangt met seksuele ontwikkeling en emotioneel welbevinden van adolescenten. De steekproef bestond uit 439 adolescenten in de leeftijd van 13-16 jaar. Zij vulden tussen oktober 2009 en april 2011 op vier momenten een vragenlijst in. De resultaten van hiërarchische regressie analyses lieten zien dat het verlangen naar seks bij aanvang van de studie positief samenhing met emotioneel welbevinden. Tevens bleek het verbieden van voorhuwelijkse seks bij aanvang van de studie positief samen te hangen met emotioneel welbevinden op het derde meetmoment. Het verbieden van voorhuwelijkse seks door ouders hing negatief samen met emotioneel welbevinden op het derde meetmoment voor adolescenten die seksueel ervaren waren en een groot verlangen naar seks hadden. Het toestaan van voorhuwelijkse seks bleek positief samen te hangen met emotioneel welbevinden op het derde meetmoment voor adolescenten die seksueel ervaren waren en een groot verlangen naar seks hadden. Deze studie geeft een indicatie dat wanneer ouderlijke regels niet aansluiten bij de ontwikkeling van een adolescent, dit mogelijk tot schadelijke effecten kan leiden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13736
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo