View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Functioneren van Type 2 Processen en Tijdsdruk: Een Exploratief Onderzoek naar Verschillen tussen Volwassenen met een matige verstandelijke beperking zonder en met Probleemgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Braakhekke, M-3478416 en Wildt, D de-3377946.pdf (299.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Braakhekke, M.
        Wildt, D. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De dual-process theorieën trachten te verklaren waarom mensen, wanneer zij onder druk staan, soms moeite hebben met het controleren van hun gedrag en onverstandige beslissingen nemen. Er worden hierbij twee typen informatieverwerkingsprocessen onderscheiden. Type 1 processen werken intuïtief, impulsief en onbewust. Type 2 processen zijn trage, weldoordachte en bewuste processen, hiermee worden de impulsen vanuit de Type 1 processen gecontroleerd. Deze exploratieve studie verkende of de dual-process theorieën een verklaring zou kunnen bieden voor het voorkomen van externaliserend probleemgedrag bij volwassenen met een matige verstandelijke beperking, wanneer zij onder tijdsdruk staan. Hierbij werden verschillen in het functioneren van Type 2 processen tussen volwassenen met een matige verstandelijke beperking zonder en met probleemgedrag onderzocht, in een conditie zonder en met tijdsdruk. Eén werkgeheugentaak en twee inhibitietaken werden tweemaal afgenomen bij tien volwassenen met een matige verstandelijke beperking. Om probleemgedrag te meten werd de Developmental Behaviour Checklist for Adults ingevuld. De resultaten wezen uit dat tijdsdruk leek samen te hangen met minder goede prestaties op de werkgeheugentaak voor alle participanten en op de inhibitietaken voor participanten met probleemgedrag. Participanten met probleemgedrag leken onder tijdsdruk slechter te presteren op de werkgeheugentaak, dan participanten zonder probleemgedrag. De resultaten op de inhibitietaken waren wisselend. Het verschil tussen beide condities op de werkgeheugentaak leek het grootst voor participanten zonder probleemgedrag. Voor inhibitie werd gevonden dat het verschil tussen beide condities het grootst is voor participanten met probleemgedrag. Geconcludeerd wordt dat de verwachtingen op basis van de dual-process theorieën deels bevestigd werden. Vervolgonderzoek wordt daarom aanbevolen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13721
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo