View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Daarom of Derhalve? Een onderzoek naar de invloed van de frequentie van connectieven in schoolteksten op het tekstbegrip van vmbo-leerlingen.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Lisanne van Haarlem 2013.pdf (6.324Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Haarlem, L.M.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit eerder onderzoek is gebleken dat moeilijke woorden ervoor zorgen dat een tekst minder goed wordt begrepen. Andere studies tonen aan dat connectieven (signaalwoorden) voor meer samenhang binnen een tekst zorgen waardoor de tekst begrijpelijker wordt dan wanneer deze connectieven niet aanwezig zijn. Over het effect van specifieke eigenschappen van connectieven op tekstbegrip is nog weinig bekend. In dit onderzoek is daarom gekeken naar één specifieke eigenschap van een connectief: moeilijkheid. Met moeilijke connectieven worden hier connectieven bedoeld die laagfrequent voorkomen in woordfrequentielijsten. Zorgen deze connectieven die moeilijk zijn, en waarschijnlijk niet voorkomen in het vocabulaire van vmbo-leerlingen, ervoor dat een tekst minder goed wordt begrepen? In dit onderzoek wordt met een clozetoets het tekstbegrip van vmbo-leerlingen gemeten bij teksten met daarin alleen moeilijke of teksten met alleen makkelijke connectieven. Uit het onderzoek is gebleken dat er geen verschil is tussen teksten met moeilijke connectieven en teksten met makkelijke connectieven op tekstbegrip. De moeilijkheid van connectieven heeft in dit onderzoek dus geen invloed gehad op het tekstbegrip van vmbo-leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13707
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo