View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Doe het maar lekker zelf!”: De onbedoelde effecten van Ideële reclame op geremd gedrag en prosociaal gedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Boerkamp 3268497.pdf (7.796Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Boerkamp, M.T.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek heeft gekeken naar de invloed die de commercials van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) hebben op bewustwording en menselijk gedrag. De belerende boodschap die de reclame meegeeft blijkt een geremde staat op te roepen bij de kijker. De remmingen die een persoon dan voelt zijn niet bevorderlijk voor prosociaal gedrag, terwijl de campagnes graag willen bijdragen aan een meer betrokken Nederlandse samenleving. Aangezien de spotjes dit doel niet bereiken wordt in dit onderzoek gezocht naar verklaringen hiervoor en mogelijkheden tot verbetering van de commercials. Een andere of afwezige voice over aan het einde van de spotjes lijkt niet de oplossing te zijn voor minder geremd gedrag of voor meer prosociaal gedrag. Ook lijkt het uitblijven van helpgedrag niet af te hangen van de sociale waarden oriëntatie of sociale weerstand van de proefpersonen. Sekse lijkt de beste voorspeller van publieke gedragsinhibitie te zijn. Vrouwen zijn over het algemeen meer geremd dan mannen. Anderzijds laten zij helpgedrag minder beïnvloeden door geremdheid dan mannen. De mannelijke proefpersonen vertonen meer prosociaal gedrag wanneer zij in geremde staat zijn dan wanneer zij veel publieke gedragsinhibitie voelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13667
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo