View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Saving the world time and again: Een tweeledige contextualisering van de hedendaagse superheldenfilm

        Thumbnail
        View/Open
        Saving the world time and again (Pim Razenberg, 3701204).pdf (591.4Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Razenberg, P.P.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Superhelden-comic books en -films resoneren sterk met actuele politiek-maatschappelijke ontwikkelingen. Diverse onderzoekers deden in het verleden al onderzoek naar de connectie tussen comic books en de maatschappij. Deze scriptie richt zich echter op de sociaal-politieke relaties tussen superheldenfilms en maatschappelijke problemen uit het afgelopen decennium, zoals de nasleep van de aanslagen in New York op 11 september 2001 en de kredietcrisis van 2007-2008. Deze maatschappelijke contextualisering van de films wordt ondersteund met een historische contextualisering van het bronmateriaal van de films: niet alleen de films zelf, maar ook de comic books waarop zij gebaseerd zijn worden geanalyseerd. Op deze manier wordt gekeken hoe de thematiek uit vroege comics opnieuw relevantie kan vinden in moderne speelfilms onder invloed van hedendaagse sociaal-politieke contextfactoren. De narratieven van de films bleken vaak kritische reflecties op hedendaagse problematiek te bevatten. Sterke voorbeelden hiervan waren Christopher Nolan’s Batmanserie (2005-2012) en de films uit het Marvel Cinematic Universe (2008-Heden). Zowel de Batmanserie als de films uit het MCU ontdeden zich van het kinderlijke imago van de superheldenfilms uit de jaren negentig en hanteerden een realistische, vaak duistere manier van vertellen om de sociale en politieke commentaren in de films relevant en geloofwaardig te maken. De superheldenfilms uit de eenentwintigste eeuw, gemaakt in navolging van de aanslagen van 11 september 2001, lijken allemaal één sociaal-politiek vraagstuk centraal te willen stellen: wat is men bereid op te geven voor vrijheid?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13543
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo