Cultureel Ondernemerschap 3.0. Hoe creatief is de culturele sector?
Summary
De aanleiding voor dit onderzoek was mijn stage als assistent zakelijk leider bij Stichting Nieuwe Helden. De werkwijze van Nieuwe Helden vormde het uitgangspunt voor deze master afstudeerscriptie over een nieuwe stap in cultureel ondernemerschap, namelijk het leggen van verbindingen tussen de culturele sector en andere sectoren. Hiervoor bestaat dit onderzoek uit een theorie- en een praktijkdeel. Met een veldonderzoek in de culturele sector zijn 14 mensen uit netwerkorganisaties en creatieve initiatieven gesproken over dit onderwerp. Door van anderen te horen hoe zij relaties met partners aangaan en waar ze tegenaan lopen en door dit te toetsen aan de wensen, behoeften en verwachtingen van partijen uit andere sectoren, is in kaart gebracht wat men van elkaar kan leren. Tevens is hierbij een tweedelig theoretisch kader betrokken. Enerzijds bestaat dit uit de beleidsvisie op cultureel ondernemerschap, die in de cultuurnota’s van Van der Ploeg en Zijlstra worden gegeven. Anderzijds wordt de cultureel-economische visie van hoogleraar Arjo Klamer behandeld. Zo eindigt dit onderzoek met concrete aanbevelingen voor de culturele sector over waar de kansen liggen om het cultureel ondernemerschap gericht op partnerschappen met andere sectoren in de toekomst succesvol uit te bouwen.