View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Slachtoffers van pesten in de bovenbouw van het basisonderwijs: zijn er agressieve slachtoffers èn ’bully-victims'?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Erps, MM-3881326 en Willems, D-3876446.pdf (554.0Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Erps, M.M.
        Willems, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: literatuur over pestslachtoffers is onduidelijk over de vraag of er twee (passieve en agressieve slachtoffers) of drie (passieve slachtoffers, agressieve slachtoffers en ‘bully-victims’) subtypen zijn te onderscheiden. De aandacht was met name gericht op een mogelijk onderscheid tussen slachtoffers die agressie jegens anderen laten zien: de agressieve slachtoffers en de ‘bully-victims’. Deze studie had als doel hier antwoord op te krijgen. Tevens werd onderzocht of deze verdeling in subtypen verschillend is per sekse. Methode: de data werden verzameld onder 1229 kinderen (51% jongens) in de leeftijd van 9 tot 12 jaar van Nederlandse basisscholen. Hiervan zijn 183 kinderen (49% jongens) via peer nominaties als slachtoffer geïdentificeerd (victimisatiescore ≥ 0.5 SD). Anders dan in eerder onderzoek, waar indeling in subtypen werd gemaakt op basis van a priori en willekeurig gekozen afkappunten, werd in dit onderzoek gebruik gemaakt van een combinatie van de hiërarchische en K-means clusteranalyse (bottom-up benadering). Dit werd gedaan op basis van scores op agressie (leerkracht beoordeling) en pesten (peer nominaties). Resultaten: in de drie-clusteroplossing waren de drie slachtoffersubtypen het best te onderscheiden: passieve slachtoffers (61,7%) hadden lage scores op zowel agressie (z = -.27) als pesten (z = -.47), agressieve slachtoffers (27,3%) scoorden hoog op agressie (z = 1.03) maar niet op pesten (z = .37) en ‘bully-victims’ (10,9%) scoorden hoog op zowel agressie (z = 2.59) als pesten (z = 1.26). Het onderscheid tussen de drie subtypen slachtoffers werd ook per sekse onderkend. Conclusie: dit onderzoek heeft bewijs gevonden voor de aanwezigheid van passieve slachtoffers, agressieve slachtoffers en ‘bully-victims’. Het vaststellen van het onderscheid in subtypen slachtoffers is van waarde voor de keuze van passende interventies. Abstract Aim: Research on victims of bullying is unclear on whether two (passive and aggressive victims) or three (passive victims, aggressive victims and 'bully-victims') subtypes can be distinguished. This study focused on a possible distinction between victims who show aggression towards others: the aggressive victims and the ' bully-victims'. The purpose of the present study was to provide insight regarding this question. Furthermore, it was examined whether the distribution of subtypes is different for boys and girls. Method: Data were collected from 1229 (51% boys) 9- to 12-year-old Dutch primary school children. Of this group, 183 children (49% boys) were identified as victims, using peer nominations (victimization score ≥ 0.5 SD). Unlike comparable studies, who based the classification into subtypes on a priori and randomly selected cut-off points, this study used a combination of the hierarchical and K-means cluster analysis (bottom-up approach). This was executed based on scores on aggression (teacher assessment) and bullying (peer nominations). Results: the three-cluster solution was the best solution in which the three subtypes were distinguished: passive victims (61.7%) showed low scores on aggression (z = - .27) as well as on bullying (z = - .47), aggressive victims (27.3%) scored high on aggression (z = 1.03) but not on bullying (z = .37) and ‘bully-victims' (10.9%) scored high on both aggression (z = 2.59) and bullying (z = 1.26). This distinction was also found for boys and girls separately. Conclusion: the present study demonstrated the existence of passive victims, aggressive victims as well as the bully-victims. Determining the difference in subtypes of victims is of great value for the selection of appropriate interventions.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13510
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo