Ruimtelijk Exploratiegedrag en Number-Space Mapping bij 7 en 11 Maanden Oude Baby’s
Summary
De laatste jaren wordt in de sociale wetenschap veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van het ruimtelijk exploratiegedrag, daar het gerelateerd zou zijn aan de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. Aangezien er nog veel onduidelijkheid over dit verband bestaat, is in deze studie allereerst bestudeerd hoe de ontwikkeling van het ruimtelijk exploratiegedrag bij 7 en 11 maanden oude baby’s verloopt. Om meer inzicht te verkrijgen in de relatie met cognitie, is vervolgens onderzocht of exploratiegedrag is gerelateerd aan de cognitieve vaardigheid number-space mapping. De onderzoeksgroep bestaat uit 20 baby’s, geboren tussen 1 februari en 1 mei 2012. Met betrekking tot het ruimtelijk exploratiegedrag wordt in dit onderzoek onderscheid gemaakt tussen objectmanipulatie, complexiteit en een combinatie van beiden. Deze factoren zijn bij zowel een leeftijd van 7 als bij 11 maanden gemeten; number-space mapping enkel bij 11 maanden. Uit de resultaten blijkt dat 11 maanden oude baby’s op alle drie de factoren een hogere mate van ruimtelijk exploratiegedrag vertonen dan bij 7 maanden oude baby’s. Daarnaast is er, met uitzondering van de complexiteit en de combinatievariabele bij 11 maanden, een positief verband gevonden tussen number-space mapping en ruimtelijke exploratiegedrag. Er is echter weinig tot geen number-space mapping waargenomen, waardoor deze resultaten met enige voorzichtigheid moeten worden geïnterpreteerd. Toekomstig onderzoek zal meer duidelijkheid moeten verschaffen over het concept number-space mapping, evenals over de mogelijke samenhang met het ruimtelijk exploratiegedrag.