Invloed van de Voorlees Express op de taalontwikkeling en de taalomgeving thuis. Een follow-up meting na 15 maanden bij kinderen tussen 4 en 7 jaar.
Summary
Achtergrond: Voorlezen is belangrijk voor het verbeteren van de taalontwikkeling van kinderen en de taalomgeving thuis. Er is echter weinig onderzoek naar het effect van voorleesinterventies in de thuissituatie. In dit onderzoek is gekeken naar een mogelijk uitgesteld of indirect effect van de VoorleesExpress op de taalontwikkeling van kinderen en de taalomgeving thuis. Tevens is gekeken naar de samenhang tussen de taalontwikkeling en taalomgeving. Methode: De experimentele groep bestond uit gezinnen die deel hebben genomen aan de VoorleesExpress. De controlegroep bestond uit kinderen van een basisschool en hun ouders. Voor het meten van de taalontwikkeling en de taalomgeving thuis zijn respectievelijk taaltests en een oudervragenlijst afgenomen. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat de kinderen significant vooruit gingen op de diverse taaltests, hoewel deze vooruitgang per test verschilde. Er was echter geen interactie met groep: de vooruitgang in de taalontwikkeling gold voor zowel de experimentele als controlegroep in dezelfde mate. De experimentele en controlegroep scoorden verschillend op de diverse onderdelen van taalomgeving. Voor beide groepen gold echter dat de scores op de diverse onderdelen gelijk waren op de voormeting, nameting en follow-up meting. Ten slotte was er geen samenhang tussen de taalontwikkeling en taalomgeving thuis. Conclusie: Er is geen uitgesteld of indirect effect van de VoorleesExpress. Tevens is er geen samenhang tussen de taalontwikkeling en taalomgeving thuis. In dit onderzoek is echter sprake van een zeer kleine onderzoeksgroep. Toekomstig onderzoek met een grotere onderzoeksgroep kan een effect van de interventie mogelijk wel aantonen.