Nieuw in de App Store: geografische flexibiliteit - Facebook als media ecologie
Summary
De bachelorscriptie behandelt een media-ecologisch perspectief als alternatieve mogelijkheid om media te bekijken als iets anders dan een stabiele, determinerende entiteit. De Facebook-applicatie dient als case om duidelijk te maken dat een media-ecologische benadering het mogelijk maakt in kaart te brengen hoe een medium relaties aangaat met de omgeving waarin het functioneert. Door het ontstaan van een dergelijk web van relaties fungeert de Facebook applicatie als een universele taal, die overal in de maatschappij verbindingen aangaat, ongeacht waar de gebruikers zich bevinden. Dit leidt op zijn beurt tot een verandering in de perceptie van geografie. Waar vóór dergelijke mediavormen sprake was van gesloten systemen, waarbij de maatschappij voornamelijk functioneerde op basis van gesloten systemen en fysieke geografie, zijn mobiele applicaties als Facebook open systemen waarbij de perceptie van geografie in hoge mate beïnvloedt wordt door mentale processen. Ruimtevorming door middel van open systemen wordt daarbij gevormd door minimaal twee entiteiten die via een netwerk van verbindingen een relatie met elkaar willen aangaan. Fysieke ruimte is daarbij secundair, omdat de ruimte voor de connectie zich in het medium openbaart. Deze verandering in geografische perceptie is één van de uitkomsten die zich niet openbaren bij het gebruik van een technologisch deterministische of sociaal constructivistische benadering van media.