View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen Cognitieve Flexibiliteit, Inflectionele Morfologie en de Rol van Sekse en Leeftijd bij Kinderen in de Leeftijd van 60-95 Maanden

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Alff, Mvan-5030444 en Beijnum, EAvan-7180039.pdf (857.2Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Beijnum, E.A. van
        Alff, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In de huidige literatuur heerst onduidelijkheid over taalverwerving bij kinderen. Waar de nativistische stroming stelt dat taalverwerving plaatsvindt onafhankelijk van cognitie, stelt de constructivistische stroming dat het verwerven van taal afhankelijk is van de cognitie. Onderzoek naar de relatie tussen cognitieve vaardigheden en taalverwerving is relevant, zodat meer inzicht wordt verkregen in het verloop van de taalverwerving. Doel: Het doel van deze studie is nagaan of er een verband bestaat tussen cognitieve flexibiliteit en inflectionele morfologie. Bovendien wordt onderzocht of leeftijd en sekse een modererende rol spelen in de mogelijke relatie tussen cognitieve flexibiliteit en inflectionele morfologie. Methode: In dit onderzoek participeerden 105 eentalige Nederlandse kinderen zonder cognitieve problemen in de leeftijd van 60 – 95 maanden. Deze groep bestond uit 51 jongens en 54 meisjes. De testbatterij bestond uit Taaltest Alle Kinderen (TAK), tekentest, WUG en twee subtesten van de WNV-NL (Berko, 1958; Karmiloff-Smith, 1990). Morfologie is getoetst aan de hand van overregularisaties in de TAK en cognitieve flexibiliteit aan de hand van de mate van aanpassingen in tekeningen bij de tekentest. Resultaten: Er werd geen significante relatie gevonden tussen cognitieve flexibiliteit en inflectionele morfologie. Er werd geen moderatie-effect van sekse gevonden. Er werd een moderatie-effect van leeftijd gevonden. Conclusie: De resultaten van het huidige onderzoek geven aanleiding om taalverwerving te zien als een zelf functionerend mechanisme. Echter is in dit onderzoek een kleine steekproef gebruikt en verder onderzoek is aanbevolen om de resultaten van dit onderzoek verder te bevestigen of te weerleggen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1336
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo