Een Vierde Wand van Glas: de invloed van sociale media op het theater en de positie van toeschouwer en performer
Summary
Er is vrijwel niemand die geen gebruik maakt van sociale media. In het theater is
dan ook een opmars te zien in het gebruik van deze media, echter gevolgen
hiervan met betrekking tot de positie van de toeschouwer en performer en het
theater in het algemeen zijn nog onduidelijk. Dit onderzoek definieert deze
posities door zich onder andere toe te leggen op analyse van verschillende
theatervoorstellingen: Life Streaming (2010) van Dries Verhoeven, You Wouldn’t
Know Him, He Lives in Texas (2011) van Look Left Look Right en The Hidden
Room, Fatebook (2009) door New Paradise Laboratories en Paola246 (2007)
van Het Paleis. De resultaten van deze analyse worden gebruikt om een eigen
visie te geven met betrekking tot de gevolgen van het gebruik van sociale media
in het theater. Hierbij wordt duidelijk dat vrijwel alle conventies herdefiniëring
ondergaan, maar dat de ‘aanwezigheid’ van de performer in het theater een vast
criterium blijft. Die performer geldt in de toekomst als enige referentiepunt
wanneer het gaat om het definiëren van theater en theatervoorstellingen.