View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Ontwikkeling van Morele Daadkracht: Het Effect van Persoonlijke Stabiliteit bij Adolescenten op de Transitie van Moreel Inzicht naar Moreel Gedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Molen, van der 3387100.pdf (374.4Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Molen, L.K. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Moreel gedrag is gerelateerd aan, maar niet volledig verklaarbaar door het niveau van moreel inzicht. Eerdere studies wijzen op het belang van morele identiteit en persoonlijkheidstrekken in deze ontwikkeling. In deze studie werd verwacht dat de mate van persoonlijke stabiliteit bij adolescenten een versterkend moderatie effect heeft op de transitie van moreel inzicht naar morele daadkracht. 697 participanten in de leeftijd van 12 tot 19 jaar (M=15.19,SD=1.43) werden aan de hand Van vragenlijsten gemeten op moreel inzicht (DIT), persoonlijke stabiliteit en morele daadkracht. Persoonlijke stabiliteit werd gemeten met identiteitsintegratie (SCIQ) en een veerkrachtig persoonlijkheidstype (BFI). Morele betrokkenheid (CREQ) En een altruïstische motivatie voor het doen van vrijwilligerswerk (CPBI) vormden samen morele daadkracht. Resultaten wijzen op een versterkend moderatie effect van identiteitsintegratie op de ontwikkeling van moreel inzicht naar een altruïstische motivatie voor het doen van vrijwilligerswerk, als indicatie voor morele daadkracht. Voor de moderator persoonlijkheidstype en de uitkomstvariabele morele betrokkenheid werden er geen significante relaties gevonden. Deze studie levert een bijdrage aan kennis over het bevorderen van moreel gedrag bij adolescenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13268
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo