De Invloed van Opsporingsberichten op Billboards op de Beleving van de Waarnemers
Summary
In dit artikel zijn twee studies beschreven waarin wordt gekeken naar de invloed van opsporingsberichten op billboards op de beleving en cognities van de waarnemer. In Studie 1 is naast het effect van de billboards ook gekeken naar het effect van de nabijheid van de omgeving. Participanten kregen foto’s te zien met daarop een omgeving (dichtbij/veraf) met daarin een billboard met een boodschap (“GEZOCHT” / “Gezien? Bel ons” / advertentie). Participanten gaven aan zich bij een nabije omgeving minder veilig te voelen, meer overlast te beleven en meer risico’s waar te nemen bij het zien van een opsporingsbericht (GEZOCHT / Gezien? Bel ons) dan bij het zien van een advertentie. Een Gezien? Bel ons billboard zorgde in een nabije omgeving voor meer vertrouwen in de politie dan de andere billboards. Voor de omgeving veraf zijn geen significante resultaten gevonden. In Studie 2 is een nieuw billboard getest (“OPGELOST”), maar hier zijn geen significante effecten gevonden. Met een grotere steekproefgrootte zouden beide studies sterker zijn en meer kunnen zeggen. Deze studies bieden inzicht in de invloed van opsporingsberichten en de rol van de omgeving hierbij.