Overtuigen met overtuiging: Het effect van de bron en de rol van het type evidentie in een overtuigende boodschap
Summary
Is een boodschap overtuigender wanneer deze wordt onderbouwd met statistische argumenten, dan wanneer deze wordt bekrachtigd met een anekdote van de spreker? Hoe groot is de rol van het engagement van de spreker in het onderwerp binnen dit proces? Om antwoord te krijgen op deze vragen is een experiment uitgevoerd waarbij mensen een videoboodschap te zien kregen. In deze boodschap werd gevarieerd op het gebied van evidentie en het belang van de bron. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat het type evidentie dat de bron hanteert, of dit nu anekdotisch of statistisch is, geen significante rol speelt in het verklaren van de overtuigingskracht. Het engagement van de bron in het onderwerp echter, heeft wel degelijk invloed op de overtuigende werking van de boodschap. Een bron die een duidelijk belang heeft bij het onderwerp is minder overtuigend dan een bron zonder een belang bij het onderwerp. Daarnaast was de waardering van het standpunt in de boodschap hoger wanneer de bron als geloofwaardig werd bestempeld. Ook wanneer de aantrekkelijkheid van de bron positief werd beoordeeld, was de waardering van het standpunt hoger.