Kansenongelijkheid op de Nederlandse basisscholen: het gevolg van etnische segregatie?
Summary
Kinderen met een migratieachtergrond hebben vaak lagere leesprestaties dan kinderen zonder migratieachtergrond. Dit resulteert in kansenongelijkheid op basis van etniciteit. Huidig onderzoek focust vaak alleen op sociaaleconomische status als verklarende factor voor dit verschil in leesprestaties en ook het overheidsbeleid voor eerlijke kansen richt zich alleen hierop. Echter blijft er een onverklaard verschil achter in de huidige onderzoeken. Deze scriptie tracht dit gat op te vullen door een antwoord te zoeken op de vraag: Compenseert een etnische klascompositie met een grotere proportie kinderen zonder migratieachtergrond voor de invloed van een migratieachtergrond op de leesprestaties van een kind? Om dit te onderzoeken zijn de Nederlandse PIRLS data uit 2016 geanalyseerd. Meerdere OLS-regressies lieten zien dat migratieachtergrond een negatief effect heeft op leesprestaties. Tegen de verwachtingen in wordt dit effect niet gecompenseerd door de etnische klascompositie. Wel werd er een compensatie effect voor sociaaleconomische klascompositie gevonden.