View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het ‘doen' van 'niet begrijpen' Een analyse van herstelwerk met verschillende soorten herstelinitiëringen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie Ankili de Graaf.pdf (553.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Graaf, A.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken naar herstelwerk met verschillende soorten herstelinitiëringen: herhaling en open class herstelinitiëringen. De centrale vraag hierbij luidt: Hoe verschilt herstelwerk met verschillende soorten herstelinitiëring van elkaar? Om deze vraag te beantwoorden wordt een corpus van informele, alledaagse telefoongesprekken geanalyseerd. Herstelwerk met verschillende soorten herstelinitiëringen blijkt van elkaar te verschillen in degene die de (mogelijke) herstelaanleiding aanwijst. In het geval van herstelwerk met herhaling als herstelinitiëring geeft de herstelinitiëerder de herstelaanleiding aan. Bij herstelwerk met een open class herstelinitiëring echter, is het aan de hersteller om een hypothese over de herstelaanleiding te vormen. Een andere conclusie gaat over de herstelinitiëring “wat zeg je?”. Volgens de literatuur laat een spreker door middel van deze herstelinitiëring zien dat er een probleem is met verstaan (Svennevig, 2008). Echter, uit de manier van herstellen blijkt dat het voor de hersteller soms niet duidelijk is of er een probleem met verstaan of begrijpen is. Met betrekking tot open class herstelinitiëringen als wat?, hè? enzovoort is gebleken dat, ondanks het open karakter van dit soort herstelinitiëringen (Drew, 1997; Mazeland, 2008), de hersteller vaak wel een hypothese van het problematische element/het soort probleem laat zien. En, hoewel er volgens de literatuur bij het gebruik van open class herstelinitiëringen een probleem is met verstaan (Svennevig, 2008), blijkt uit de hypothese van de hersteller dat hij/zij soms ook van een probleem met begrijpen uitgaat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13024
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo