View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De implementatie van de concept-context methode op een middelbare school

        Thumbnail
        View/Open
        De implementatie van de concept-context methode op een middelbare school.pdf (208.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Sol, I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het schooljaar 2013-2014 worden de nieuwe examens biologie ingevoerd, gebaseerd op de concept-context methode. De invoering van deze methode is twee jaar geleden aangekondigd. Deze nieuwe examens vragen om een nieuwe lesvoorbereiding en lesinvulling door docenten. Het implementeren van de concept-context methode is echter niet verplicht gesteld. Het kan daarom niet vanzelfsprekend worden geacht dat docenten hun lesinvulling in de afgelopen twee jaar hebben aangepast. Dit onderzoek richt zich op de implementatie van de concept-context methode op het een middelbare school in Midden-Nederland, en op welke manier de methode de afgelopen twee jaar heeft gezorgd voor een vakdidactische verandering. Het onderzoek is van een beschrijvende aard en de data zijn op basis kwalitatieve interviews verkregen. Aanvullend zijn de afgenomen toetsen van de afgelopen twee jaar geanalyseerd. De resultaten van de kwalitatieve interviews zijn geïnterpreteerd op basis van een vergelijkende analyse. De toetsen zijn kwantitatief geanalyseerd. Het onderzoek toont aan dat de vakdidactische verandering marginaal is. De respondenten geven aan de methode als een positieve verandering te beschouwen, maar door tijdgebrek niet aan de implementatie toe te komen. Een andere belangrijke oorzaak van de marginale vakdidactische verandering is volgens de onderzoeker het gebrek aan een centrale coördinatie. Het advies aan de school is om onderlinge samenwerking tussen docenten te stimuleren, en alsnog een vakdidactische verandering te bewerkstellingen op basis van concept-context methode.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12980
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo