View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Uitmuntende gymleraren: kenmerken van excellentie volgens het werkveld van de lichamelijke opvoeding

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Elzinga, RJ-3307387.pdf (1.681Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Elzinga, R.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door middel van praktijkgericht onderzoek is in kaart gebracht welke kenmerken docenten lichamelijke opvoeding en leerlingen uit havo 5 klassen toekennen aan professionele excellentie bij docenten in het vakgebied van de lichamelijke opvoeding. Het onderzoek is uitgevoerd onder 470 leerlingen en 40 docenten afkomstig uit het werkveld van twee opleidingen, het instituut voor sportstudies Groningen en de academie voor sportstudies Den Haag (beide lerarenopleiding lichamelijke opvoeding). In het onderzoek is gebruik gemaakt van twee verschillende instrumenten om professionele excellentie bij docenten lichamelijke opvoeding zo breed mogelijk te onderzoeken. Het instrument voor meting van professionele excellentie binnen het gymlokaal is door zowel docenten als leerlingen ingevuld en vormt het onderwerp van deze thesis. De respondenten dienden een hypothetische, excellente docent lichamelijke opvoeding als uitgangspunt te nemen voor het beantwoorden van de vragen. Het onderzochte werkveld vindt vier van de vijf bevraagde hoofdkenmerken belangrijk maar het kenmerk met betrekking tot samenwerking met en betrokkenheid van de omgeving van de school duidelijk het minst. Het werkveld scoort dit niet als een kenmerk van een hypothetische, excellente, docent lichamelijke opvoeding. Verschillen tussen leerlingen en docenten en tussen allochtone en autochtone leerlingen in het denken over professionele excellentie bij docenten lichamelijke opvoeding blijken gering. Creëren van bewegingsinteresse bij en bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door aantrekkelijk bewegingsonderwijs in een positieve sfeer met een toenemend zelfvertrouwen bij leerlingen wordt door het gehele onderzochte werkveld belangrijk gevonden. Uitkomsten van het onderzoek kunnen worden benut voor accentverschuivingen in het curriculum en de eindtermen van de voornoemde opleidingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12876
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo