View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        En wat vind jij ervan? De invloed van het bespreken van videofeedback op de kwaliteit van instructieve teksten

        Thumbnail
        View/Open
        Goedgekeurde scriptie[1].pdf (1.377Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Bontje, J.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In mijn onderzoek is gekeken wat de invloed is van het expliciet bespreken van videofeedback op de kwaliteit van instructieve teksten. Leerlingen uit groep 8 schreven voor het onderzoek een handleiding bij een natuurkundeproefje. Op een later tijdstip kregen de leerlingen videofeedback en aan de hand van de videofeedback moesten de leerlingen hun handleiding verbeteren. In de conditie met nabespreking werd de videofeedback nabesproken en in de conditie zonder nabespreking niet. De leerlingen hebben vervolgens nog een derde schrijfopdracht gedaan. Bij deze schrijfopdracht moesten ze weer een handleiding schrijven, maar nu bij een ander natuurkundeproefje. Een derde groep leerlingen (controlegroep) deed alleen mee met deze schrijfopdracht. Op deze manier is er onderzocht of de leerlingen uit de conditie met of zonder nabespreking van de videofeedback de handleiding beter schrijven dan de controlegroep en is het effect van observerend leren op korte termijn en op langere termijn onderzocht. Uit het onderzoek bleek dat alle leerlingen door het observerend leren hun tweede handleiding beter maakten dan de eerste. Er kon geen effect van expliciete bespreking worden aangetoond. Ook bleek dat er geen transfer gemaakt werd naar een nieuwe opdracht, niet bij de leerlingen met bespreking van de observatie en niet bij de leerlingen zonder de bespreking van de observatie. De leerlingen haalden bij de derde handleiding geen hogere score dan de leerlingen die voor de eerste keer een handleiding schreven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12705
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo