Internationalisering in het VO: een casestudy in mogelijkheden en beperkingen
Publication date
2013Author
Hulsbergen, C.T.A.
Thiecke, I.M.
Ruiter, E. de
Metadata
Show full item recordSummary
ABSTRACT
Internationalisering is in opmars in het voortgezet onderwijs. Willen scholen internationalisering verder
ontwikkelen, dan is het van belang om te mogelijkheden en beperkingen die er zijn te kennen. De
hoofdvraag van dit beschrijvende onderzoek luidt dan ook: welke mogelijkheden en beperkingen zien
scholen met een verschillende identiteit wat betreft internationalisering? Om deze vraag te beantwoorden
zijn drie scholen die internationalisering in een verschillende mate inzetten onderzocht. De
schoolidentiteit, het curriculum, de financiën en de organisatie stonden hierbij centraal. De
schoolidentiteit speelt een grote rol in de mate waarin er aandacht besteed wordt aan internationalisering.
Op geen van de onderzochte scholen wordt internationalisering in het curriculum opgenomen. Hierdoor
blijft het vaak iets ‘extra’s’ naast het gewone lesgeven om. Internationalisering is daarnaast aan financiële
grenzen gebonden. Sommige scholen moeten hier zelfs op bezuinigen. Om internationalisering vorm te
geven moet er ook een mate van organisatie zijn die dit verzekert, anders blijft het afhankelijk van de
inzet van individuen. De schoolidentiteit ligt echter ten grondslag aan de totstandkoming van
internationalisering: alleen wanneer dit duidelijk is kunnen vervolgens de mogelijkheden en beperkingen
op het pad dat daartoe leidt echt worden aangepakt.