dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Eerde, Dr. H.A.A. van | |
dc.contributor.advisor | Smit, J. | |
dc.contributor.author | Kuijpers, Maggie | |
dc.date.accessioned | 2013-02-12T18:00:45Z | |
dc.date.available | 2013-02-12 | |
dc.date.available | 2013-02-12T18:00:45Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12571 | |
dc.description.abstract | Het belang van taal tijdens de wiskundeles is lange tijd onderschat. In Nederland is aandacht voor (vakspecifieke) taalontwikkeling bij uitstek geschikt voor niet-westerse allochtone leerlingen in het basisonderwijs. Smit en Van Eerde (2011) hebben een lessenserie ontwikkeld over lijngrafieken, waarbij extra aandacht wordt besteed aan taalontwikkeling door middel van scaffolding. Hierbij staat het praten en schrijven over de lijngrafieken centraal. In dit onderzoeksrapport wordt ingegaan op de leeropbrengst van deze lessen. Daarnaast wordt ingegaan op de manier waarop de taalontwikkeling van de leerlingen zich verhoudt tot de beoogde taalontwikkeling uit de lesbeschrijvingen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 975946 bytes | |
dc.format.extent | 904581 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ontwikkeling van de taal die nodig is om te redeneren over lijngrafiek bij tweetalige leerlingen tijdens taalgerichte rekenlessen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | tweetalige leerlingen, basisonderwijs, lijngrafieken, scaffolding, rekenwiskundeonderwijs | |
dc.subject.courseuu | Science Education and Communication | |