View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het gebruik van een ‘flipped classroom’ in het Nederlandse onderwijssysteem

        Thumbnail
        View/Open
        PGO_verslag_final.pdf (1.000Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Veldhuizen, R.
        Stel, B.M.T.
        Hiele, R.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een ‘flipped classroom’ is een manier van lesgeven waarbij leerlingen thuis de instructies krijgen aangeboden in de vorm van instructievideo’s, waarna deze inhoud tijdens de contacturen op school niet meer als uitleg wordt aangeboden. De tijd die men in de les bespaart kan op allerlei manieren worden ingezet om de leerlingen enerzijds meer te motiveren en anderzijds beter voor te bereiden op de toetsmomenten. Een Amerikaanse pionier (Strayer, 2007) heeft aangetoond dat een ‘flipped classroom’ veel potentie heeft voor het verhogen van zowel de motivatie als de resultaten van leerlingen. Een statistische analyse was hierbij echter niet gemaakt. Omdat nog nooit toetsresultaten zijn verschenen over daadwerkelijke verbeteringen van resultaten door het gebruik van ‘flipped classroom’ zal in dit PGO antwoord gegeven worden op de volgende onderzoeksvraag: ‘Wat is de invloed van het vervangen van instructie tijdens de les door instructievideo's buiten lestijd op de resultaten en motivatie van wiskundeleerlingen uit 4VWO van middelbare school CSG De Goudse Waarden? De resultaten in dit onderzoek tonen geen significantie aan, maar laten wel trends zien en geven verbeterpunten voor een vervolgonderzoek waarbij mogelijk wel significante resultaten te behalen zijn. Uit dit PGO kan geconcludeerd worden dat het werken met een ‘flipped classroom’ potentie biedt voor de verbetering van de resultaten van de leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12570
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo