Het gebruik van een ‘flipped classroom’ in het Nederlandse onderwijssysteem
View/ Open
Publication date
2013Author
Veldhuizen, R.
Stel, B.M.T.
Hiele, R.D.
Metadata
Show full item recordSummary
Een ‘flipped classroom’ is een manier van lesgeven waarbij leerlingen thuis de instructies krijgen aangeboden in de vorm van instructievideo’s, waarna deze inhoud tijdens de contacturen op school niet meer als uitleg wordt aangeboden. De tijd die men in de les bespaart kan op allerlei manieren worden ingezet om de leerlingen enerzijds meer te motiveren en anderzijds beter voor te bereiden op de toetsmomenten. Een Amerikaanse pionier (Strayer, 2007) heeft aangetoond dat een ‘flipped classroom’ veel potentie heeft voor het verhogen van zowel de motivatie als de resultaten van leerlingen. Een statistische analyse was hierbij echter niet gemaakt. Omdat nog nooit toetsresultaten zijn verschenen over daadwerkelijke verbeteringen van resultaten door het gebruik van ‘flipped classroom’ zal in dit PGO antwoord gegeven worden op de volgende onderzoeksvraag: ‘Wat is de invloed van het vervangen van instructie tijdens de les door instructievideo's buiten lestijd op de resultaten en motivatie van wiskundeleerlingen uit 4VWO van middelbare school CSG De Goudse Waarden? De resultaten in dit onderzoek tonen geen significantie aan, maar laten wel trends zien en geven verbeterpunten voor een vervolgonderzoek waarbij mogelijk wel significante resultaten te behalen zijn. Uit dit PGO kan geconcludeerd worden dat het werken met een ‘flipped classroom’ potentie biedt voor de verbetering van de resultaten van de leerlingen.