View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kenmerken van excellente Vwo-leerlingen vergeleken met reguliere Vwo-leerlingen en de percepties van hun docenten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Naus3632539.pdf (377.5Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Naus, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Excellente leerlingen hebben andere kenmerken dan reguliere leerlingen. In de literatuur wordt een onderscheid gemaakt in de factoren creativiteit, motivatie en cognitie. Deze drie factoren bestaan uit verschillende kenmerken. Met behulp van percepties 221 van leerlingen en twee docenten zijn deze kenmerken geïdentificeerd. Hiervoor zijn verschillende methodes gebruikt, waaronder twee MANOVA’s. Honorsleerlingen scoren zichzelf significant hoger dan reguliere leerlingen op de kenmerken creativiteit, vertrouwen in zichzelf, leermotivatie, prestatiemotivatie, mathematische intelligentie, algemene intelligentie en plezier in het leren. De kenmerken die docenten waarnemen bij honorsleerlingen zijn: creativiteit, vertrouwen in zichzelf, leermotivatie en plezier. De perceptie van docenten en leerlingen verschilt voornamelijk bij het kenmerk prestatiemotivatie: docenten zien dit niet bij hun leerlingen, terwijl de leerlingen dit als een belangrijk kenmerk zien. Het verschil tussen excellente leerlingen is dat economieleerlingen meer extravert zijn dan bètaleerlingen, terwijl bètaleerlingen meer openstaan voor nieuwe ervaringen. De percepties van twee honorsdocenten komen in grote lijnen overeen wanneer ze een excellente leerling omschrijven, met uitzondering van de kenmerken mathematische intelligentie, algemene intelligentie en creativiteit. Ten slotte blijkt uit dit onderzoek dat plezier in het leren als een indicator voor excellentie kan dienen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12517
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo