Leren jonge kinderen van elkaar? Een experimentele studie naar de invloed van klasgenootjes op het leren van kleuters.
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Haan, A. de | |
dc.contributor.author | Hoogterp, N.G. | |
dc.date.accessioned | 2013-01-29T18:00:59Z | |
dc.date.available | 2013-01-29 | |
dc.date.available | 2013-01-29T18:00:59Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12499 | |
dc.description.abstract | In deze experimentele studie zijn peer-effecten onderzocht bij jonge kinderen. Er is onderzocht of hierin ook sekseverschillen zijn. Peer-effecten zijn onderzocht bij 123 kinderen in zes klassen. In deze studie waren twee experimentele groepen en een controlegroep. De experimentele groep is opgedeeld in een groep die werd voorgelezen en een groep die niet werd voorgelezen. De experimentele groep inclusief verhaal heeft significant meer vooruitgang geboekt in actieve themawoordenschat ten opzichte van de experimentele groep zonder verhaal en ten opzichte van de controlegroep. Er zijn geen significante sekseverschillen gevonden in de vooruitgang in themawoordenschat, zowel actief als passief en ook niet in de score op de passieve woordenschattest (TAK). Implicaties van deze bevindingen worden besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 346741 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Leren jonge kinderen van elkaar? Een experimentele studie naar de invloed van klasgenootjes op het leren van kleuters. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | peer-effecten | |
dc.subject.keywords | sekseverschillen | |
dc.subject.keywords | peers | |
dc.subject.keywords | taalontwikkeling | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek |