View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van actorgroepen op het opvoedkapitaal van Marokkaanse immigranten in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hofland, A-3235289.pdf (300.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Hofland, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voor migrantenmoeders komt er bij het opvoeden in een nieuw land veel kijken. De eigen opvoedingstraditie staat soms haaks op die van het nieuwe land (Pels & De Haan, 2006). In het huidige onderzoek wordt gekeken naar de rol die de verschillende actoren uit het sociale netwerk spelen bij het vormen van het opvoedkapitaal van Marokkaanse migrantenmoeders. Er zijn dertig semigestructureerde diepte-interviews afgenomen bij Marokkaanse migrantenmoeders waar gevraagd is naar het sociale opvoednetwerk en de functie die de verschillende actoren daarbinnen hebben. Gemiddeld zijn er 14 actoren in het netwerk gevonden. Deze zijn onderverdeeld in 9 actorgroepen. 83 procent was vrouw en 66 procent Marokkaans. Actoren die dicht bij de participant staan door vertrouwen en culturele identificatie (bonding capital) maken de Marokkaanse migrantenmoeders wegwijs in het Nederlandse opvoedland. Contact met Nederlandse actoren (bridging capital) geeft de participanten de mogelijkheid bepaalde opvoedstijlen te leren die niet ingaan tegen hun eigen waarden en normen. Ook professionele kennis (linking capital) wordt gewaardeerd wanneer deze niet tegen de eigen waarden en normen ingaat. Het bonding capital heeft een bridgende functie door de culturele identificatie en hun ervaring in Nederland.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12418
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo