View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen het opvoedkapitaal van Marokkaanse migrantenmoeders in Nederland en hun sociale netwerken en representaties van verschillende culturele contexten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verseveld, MDA van-3216012.pdf (271.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Verseveld, M.D.A. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van het opvoedkapitaal van Marokkaanse migrantenmoeders in Nederland in termen van opvoedingsvisies en –praktijken en de rol die hun sociale netwerk en hun representaties van verschillende culturele contexten hierin spelen. Vanuit bevindingen uit recente literatuur wordt verwacht dat moeders nieuwe ideeën opdoen over opvoeding wanneer zij contacten onderhouden met mensen met een andere etnische achtergrond (bridging capital) en dat opvoeding opnieuw wordt vormgegeven als resultaat van het leven in een post-migratiesetting. Door middel van ego-netwerkanalyses en semigestructureerde diepte-interviews met dertig Marokkaanse migrantenmoeders, zijn kwantitatieve gegevens over het sociale netwerk en kwalitatieve gegevens over (de totstandkoming van) het opvoedkapitaal verzameld. Het opvoedkapitaal van moeders wordt gevormd in verschillende culturele contexten en bestaat uit een variatie van bonding capital, kapitaal dat volgens de moeders afkomstig is uit de Marokkaanse traditie en bridging capital, nieuw verworven kapitaal dat volgens de moeders afkomstig is uit de Nederlandse cultuur. Familie en andere etnisch-gelijke relaties hebben niet alleen een bonding, maar ook een bridging functie. Deze bevinding duidt erop dat het opvoedkapitaal van etnisch-gelijke relaties ook onder invloed is van verschillende culturele invloeden en dat het sociale netwerk van belang is om nieuwe kennis, visies en praktijken uit te wisselen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12417
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo