Oogbewegingen bij studenten met faalangst en de prestatie op cognitieve taken
Summary
Het huidige onderzoek gaat na in hoeverre het maken van oogbewegingen de emotionaliteit en levendigheid van het faalangstbeeld kan reduceren en of de prestatie op cognitieve taken daardoor toeneemt. Participanten met faalangst (N=47) voerden een prestatietaak uit waarna zij een faalangstinductie kregen over een tweede prestatietaak die ze tevens onder tijdsdruk maakten. Conditie 1 en 2 haalden een faalangstbeeld op met betrekking tot de tweede prestatietaak en beoordeelden hoe levendig en emotioneel dit beeld was. Vervolgens keken zij naar een bewegende stip (conditie 1) of een stilstaande stip (conditie 2). Conditie 3 haalde geen faalangstbeeld op. In tegenstelling tot eerdere onderzoeken naar flasforwards leidden oogbewegingen niet tot een afname van de levendigheid van een faalangstbeeld, maar nam de emotionele intensiteit wel af over tijd. Alle deelnemers presteerden beter op de tweede prestatietaak, hoewel tegen de verwachting in, de condities hierin niet significant van elkaar verschilden. Aanbevelingen worden gedaan voor toekomstig onderzoek.