View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een beoordeling van de emotionele intelligentie van de begeleiding door jongeren met een licht verstandelijke beperking

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ham, J van-3240142.pdf (427.8Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Ham, J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Bij de begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en bijkomende gedragsproblematiek wordt een begeleider vaak blootgesteld aan stressvolle gebeurtenissen. Emotionele intelligentie beïnvloedt de manier waarop je in een stressvolle situatie reageert. Een beter ontwikkelde emotionele intelligentie vergroot de kans op een gewenste reactie in stressvolle situaties en is daarom een cruciale factor in de begeleiding van jongeren met een LVB en bijkomende gedragsproblematiek. Doel: Inzicht krijgen in de kenmerken van emotionele intelligentie die jongeren met een LVB en bijkomende gedragsproblematiek toeschrijven aan een goede of minder goede begeleider. Daarnaast wordt inzicht verkregen over de mate van overeenkomst tussen de beoordeling door jongeren en door begeleiders op de verschillende aspecten van emotionele intelligentie. De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt ter advisering van de instelling over het opstellen van een gewenst profiel van begeleiders van jongeren met een LVB. Methode: Om te achterhalen welke kenmerken van emotionele intelligentie, volgens jongeren met een LVB, samenhangen met een goede beoordeling van een begeleider, is bij 19 cliënten een zelfgeconstrueerde vragenlijst afgenomen. De vragen over emotionele intelligentie zijn afgeleid van de Bar-On Emotional Quotient Inventory. Resultaten: Acht van de 14 kenmerken van emotionele intelligentie die zijn meegenomen in de analyse correleren significant met de beoordeling van de begeleider. De beoordeling van de jongeren over de emotionele intelligentie van de begeleider komt in zeer geringe mate overeen met de zelfrapportage van emotionele intelligentie door de begeleider. Jongeren met extreme gedragsproblematiek verschillen in hun oordeel in vergelijking tot jongeren zonder extreme gedragsproblematiek, in de zin dat er tussen de aspecten van emotionele intelligentie en het rapportcijfer bij jongeren zonder extreme gedragsproblematiek meer significante correlaties aanwezig zijn. Conclusie: De kenmerken die bij de cliënten correleerden met de beoordeling komen in geringe mate overeen met de kenmerken van emotionele intelligentie die door de instelling zijn geplaatst in een gewenst profiel voor begeleiders van jongeren met een LVB en bijkomende gedragsproblematiek. Uitkomsten van dit onderzoek bieden mogelijk aanknopingspunten voor aanpassing van dit profiel. Door de grote mate van verschillen in significante correlaties tussen jongeren met en jongeren zonder extreme gedragsproblematiek wordt in het opstellen van het gewenste profiel geadviseerd een apart begeleidersprofiel op te stellen voor beide groepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12356
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo