View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Competenties en Effectiviteit bij Advocaten

        Thumbnail
        View/Open
        Maas 0416681.pdf (476.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Maas, M.C.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Competenties worden door vele bedrijven gebruikt als beoordeling- en selectie-instrument voor zittend en potentieel personeel. Ondanks de populariteit van competentiegericht werken, bestaat er een discussie over de kwaliteit van competenties. Dit onderzoek draagt bij aan de bepaling van deze kwaliteit door de construct- en criteriumvaliditeit van op gedragsindicatoren gebaseerde competenties te onderzoeken bij advocaten, met behulp van de multi-trait-multi-rater methode. Ook wordt de invloed van beroepsrelevante kennis op effectiviteit, en de invloed van beroepsrelevante cursus, training en coaching op kennis én effectiviteit van advocaten onderzocht. In totaal hebben 39 advocaten zichzelf beoordeeld op op gedragindicatoren gebaseerde competenties. Daarnaast zijn zij beoordeeld door 16 collega’s. De resultaten laten een lage mate van overeenstemming tussen beoordelaars, en een zwak onderscheidend vermogen van de competenties zien. Daarnaast laten de resultaten zien dat de competenties redelijk tot goed de effectiviteit voorspellen, maar enkel wanneer zowel de competenties, als de effectiviteit wordt beoordeeld door dezelfde groep beoordelaars. Verder blijkt dat beroepsrelevante kennis leidt tot een hogere effectiviteit, maar dat cursus, training & coaching geen verband te houden met kennis, noch met effectiviteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12316
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo