View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Geaccepteerd!

        Thumbnail
        View/Open
        Sscriptie Esther Kleverlaan.doc (203Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kleverlaan, E.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Centraal in deze scriptie staat de overtuigingskracht van claimafwijzingsbrieven. Een gevolg van het schrijven van slecht nieuws kan zijn dat de claim protest oproept. Een afwijzing hoeft namelijk niet ten alle tijden ingewilligd te worden. Wanneer een afwijzingsclaim protest oproept wordt het gezicht van de ontvanger bedreigd en is het van groot belang om de afwijzing met beleefdheid te ondervangen, om vervolgens de inbreuk op het gezicht van de ontvanger zo min mogelijke te beschadigen. Een strategie om het gezicht van de ontvanger te reduceren is ‘geef redenen’ van Brown en Levinson (1987). Jansen en Janssen (aangeboden) hebben eerder onderzoek gedaan naar het geven van drie zwakke en drie sterke argumenten. In dit onderzoek wordt er een vierde argument toegevoegd. In dit onderzoek zal de volgende hoofdvraag worden behandeld: Wat is het effect van tekstkenmerken op de overtuigingskracht van een claimafwijzingsbrief. Algemene conclusie van het onderzoek is dat het tekstkenmerk kwaliteit van de argumenten wel degelijk effect heeft op de overtuigingskracht. Brieven met sterke argumenten leiden tot een sterkere overtuigingskracht dan brieven met zwakke argumenten. Wat betreft het tekstkenmerk hoeveelheid argumenten is er geen verschil. Meer argumenten leiden niet tot een hogere waardering. Dit betekent dat het toevoegen van een vierde argumenten dus geen effect heeft op de overtuigingskracht. Ook het tekstkenmerk explicietheid heeft geen effect op de overtuigingskracht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12296
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo