View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Montessori en regulier onderwijs: verschillen leerlingen op het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Verdonk, FA-3495469 en Pegel, NT-3466000 en Hu, JF-3404722.pdf (259.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Verdonk, F.A.
        Pegel, N.T.
        Hu, J.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze bachelorthesis is gekeken naar de verschillen tussen regulier en Montessorionderwijs wat betreft het niveau van de voorbereidende rekenvaardigheid. Aan het onderzoek hebben 71 leerlingen deelgenomen van het regulier en Montessorionderwijs. Aan de hand van drie onderzoeksvragen is gekeken naar de verschillen tussen leerlingen van groep drie op de score van de UGT-R, de relatie tussen methodegebonden en niet-methodegebonden rekenonderwijs op de scores van de UGT-R en Cito-toets en sekseverschillen tussen de verschillende twee onderwijsvormen. Gebleken is dat leerlingen in groep drie van het Montessorionderwijs hoger scoren op de UGT-R dan leerlingen in groep drie van het regulier onderwijs. Daarnaast blijkt dat op het Montessorionderwijs weinig verschil is tussen de scores op een niet-methode gebonden toets en een toets die wel methodegebonden is. Tot slot zijn geen sekseverschillen gemeten op de scores op de UGT-R binnen en tussen de verschillende onderwijsvormen. Een uitgebreid vervolgonderzoek wordt aanbevolen, met een grotere steekproef waar een evenredige verdeling is tussen sekse, leeftijd en etnische achtergrond. Een dergelijk onderzoek maakt het mogelijk om de onderzoeksresultaten te generaliseren naar de populatie
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12221
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo