View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen de inschatting van de eigen vaardigheden en/of werktevredenheid van pedagogisch medewerkers en hun vaardigheden in het reguleren van het gedrag van twee-tot-vier-jarige kinderen op voorschoolse voorzieningen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Edelijn, M-3414388.pdf (246.7Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Edelijn, M.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Doel: Het huidig onderzoek heeft gekeken of er een verband bestaat tussen de inschatting van de eigen vaardigheden van pedagogisch medewerkers en hun vaardigheden in het reguleren van het gedrag van twee-tot-vier-jarige kinderen op voorschoolse voorzieningen. Ook is er gekeken of er een verband bestaat tussen werktevredenheid van pedagogisch medewerkers en hun vaardigheden in het reguleren van het gedrag van twee-tot-vier-jarige kinderen op voorschoolse voorzieningen. Methode: Het totaal aantal pedagogisch medewerkers die de vragenlijst hebben ingevuld bestaat uit 154 pedagogisch medewerkers. De vaardigheden van pedagogisch medewerkers om het gedrag van kinderen te reguleren wordt gemeten door middel van een observatie instrument. Zowel de inschatting van eigen vaardigheden als de werktevredenheid van een pedagogisch medewerker wordt in kaart gebracht door middel van een vragenlijst voor pedagogisch medewerkers. Resultaten: Er is een verband gevonden tussen inschatting van eigen vaardigheden van pedagogisch medewerkers en de mate waarin kinderen wangedrag vertonen. Er is ook een verband gevonden tussen inschatting van eigen vaardigheden en de mate waarin een pedagogisch medewerker proactief is in het reguleren van gedrag van kinderen. Daarnaast is er een verband gevonden tussen werktevredenheid van pedagogisch medewerkers en zijn/haar vaardigheid in het reguleren van gedrag van kinderen. Conclusie: Een pedagogisch medewerker die meer tevreden is over zijn/haar werk, is beter in staat om het gedrag van kinderen te reguleren. Een pedagogisch medewerker die zijn/haareigen vaardigheden hoog inschat, heeft een meer proactieve benadering en de kinderen laten minder wangedrag zien dan bij een pedagogisch medewerker die zijn/haareigen vaardigheden lager inschat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12215
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo