View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Moederlijke Stimulatie op de Vroege Ontwikkeling van het Kind

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Wirokarto, RJ-3400743 en Verberne, m-3407934 en Kroes, LR-3465772 en Assem, M van den-3465403.pdf (305.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Wirokarto, R.J.
        Verberne, M.
        Kroes, L.R.
        Assem, M. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Huidig onderzoek is uitgevoerd om te onderzoeken of stimulatie door de moeder invloed heeft op de vroeg ontwikkeling van cognitie, taalbegrip, taalproductie, fijne -en grove motoriek bij jonge kinderen en hiermee kan dienen als een protectieve factor voor de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is bekeken of het opleidingsniveau van de moeder en de leeftijd van het kind invloed hebben op deze voorspelling. Aan het onderzoek hebben 250 Nederlandse kinderen in de leeftijd van 16 dagen tot tweeënveertig maanden en 15 dagen en hun moeders deelgenomen. Om stimulatie door moeder in kaart te brengen hebben de moeders de ‘Comprehensive Early Childhood Parenting Questionnaire’ (CECPAQ) ingevuld. De ontwikkeling van het kind is gemeten met de Bayley-III-NL. Een hiërarchische multiple regressie analyse is uitgevoerd om te kijken in hoeverre de onafhankelijke variabelen stimulatie door de moeder, leeftijd van het kind en opleidingsniveau van de moeder, de afhankelijke variabelen cognitie, taalproductie, taalbegrip, grove motoriek en fijne motoriek voorspellen.Geconcludeerd kan worden dat stimulatie door moeder een positief effect heeft op de ontwikkeling van cognitie, taalbegrip en taalproductie bij jonge kinderen. Moederlijke stimulatie blijkt geen effect te hebben op de ontwikkeling van de fijne –en grove motoriek van jonge kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12213
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo