De invloed van een versjestraining op het werkgeheugen en de receptieve woordenschat van kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool.
Summary
Onderwerp: In deze studie is middels een pretest posttest control group design onderzocht of het oefenen met versjes bij kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool een positief effect heeft op het werkgeheugen en de receptieve woordenschat. Daarnaast zijn de invloeden van taligheid in de thuisomgeving en van leeftijd op het effect van de versjestraining onderzocht. Methode: Tijdens een training van vier weken zijn versjes aangeleerd uit Mijn eerste Van Dale voorleesboek. Voor en na de training zijn de volgende tests afgenomen: de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL, de subtest Non-Word Recall language like Dutch uit de Automated Working Memory Assessment en de subtest Auditief Geheugen (voorwaarts en achterwaarts) uit de Schlichting Test voor Taalproductie-II. Resultaten: Analyses van Varianties (ANOVA’s) met herhaalde metingen hebben uitgewezen dat zowel de experimentele groep (n=79) als de controlegroep (n = 76) is vooruitgegaan op woordenschat en auditief korte termijngeheugen. Er is geen significant verschil in vooruitgang tussen beide groepen gevonden op het werkgeheugen en de receptieve woordenschat. Er is eveneens geen significant verschil te zien tussen kinderen uit groep 1 en kinderen uit groep 2. De invloed van de thuisomgeving is niet duidelijk naar voren gekomen. Conclusie: Er is geen effect van de vier weken durende versjestraining op werkgeheugen en receptieve woordenschat. Wel bieden de uitkomsten van dit onderzoek interessante aanwijzingen voor vervolgonderzoek.