De invloed van het opleidingsniveau van de moeder op de cognitieve, taal en motorische ontwikkeling van het kind.
Publication date
2012Author
Cremers, L.M.C.J.
Lambermont, F.W.M.
Ommen, M. van
Vlot, A.M.
Metadata
Show full item recordSummary
Samenvatting
Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het opleidingsniveau van moeders invloed uitoefent op de ontwikkeling van hun kinderen. Onbekend is of dit ook al tot uiting komt bij jonge kinderen.
Doel: Het doel van dit onderzoek is om te meten wat de invloed is van een hoog, gemiddeld en laag opleidingsniveau van de moeder op de ontwikkeling van haar kind.
Methode: Aan het onderzoek nemen 312 participanten deel (164 jongens en 148 meisjes). De leeftijd van de kinderen varieert van 16 dagen tot 43 maanden. De Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3e editie (Bayley-III) is gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te meten op cognitief, taal en motorisch gebied. Daarnaast is de moeders gevraagd een vragenlijst in te vullen met achtergrondinformatie.
Resultaten: Een significant hoofdeffect (p < .05) is gevonden voor de invloed van het opleidingsniveau van moeders op de expressieve taalontwikkeling van hun kind. Een hoger opleidingsniveau van de moeder resulteert in een beter expressief taalvermogen bij het kind. Voor de invloed van het opleidingsniveau van moeder op de cognitieve, receptieve taal en motorische ontwikkeling is geen significant effect gevonden. De gevonden resultaten zijn gelijk voor jongens en meisjes.
Conclusie: Het opleidingsniveau van moeder is gerelateerd aan de expressieve taalontwikkeling van kinderen. Een hoger opleidingsniveau van de moeder leidt tot een beter expressief taalvermogen bij het kind. Het opleidingsniveau van moeders heeft geen invloed op de cognitieve, receptieve taal en motorische ontwikkeling.