View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van het opleidingsniveau van de moeder op de cognitieve, taal en motorische ontwikkeling van het kind.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Cremers, LMCJ-3400565 en Lambermont, FWM-3215563 en Ommen, M van-3465969 en Vlot, AM-3466205.pdf (237.9Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Cremers, L.M.C.J.
        Lambermont, F.W.M.
        Ommen, M. van
        Vlot, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het opleidingsniveau van moeders invloed uitoefent op de ontwikkeling van hun kinderen. Onbekend is of dit ook al tot uiting komt bij jonge kinderen. Doel: Het doel van dit onderzoek is om te meten wat de invloed is van een hoog, gemiddeld en laag opleidingsniveau van de moeder op de ontwikkeling van haar kind. Methode: Aan het onderzoek nemen 312 participanten deel (164 jongens en 148 meisjes). De leeftijd van de kinderen varieert van 16 dagen tot 43 maanden. De Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3e editie (Bayley-III) is gebruikt om de ontwikkeling van de kinderen te meten op cognitief, taal en motorisch gebied. Daarnaast is de moeders gevraagd een vragenlijst in te vullen met achtergrondinformatie. Resultaten: Een significant hoofdeffect (p < .05) is gevonden voor de invloed van het opleidingsniveau van moeders op de expressieve taalontwikkeling van hun kind. Een hoger opleidingsniveau van de moeder resulteert in een beter expressief taalvermogen bij het kind. Voor de invloed van het opleidingsniveau van moeder op de cognitieve, receptieve taal en motorische ontwikkeling is geen significant effect gevonden. De gevonden resultaten zijn gelijk voor jongens en meisjes. Conclusie: Het opleidingsniveau van moeder is gerelateerd aan de expressieve taalontwikkeling van kinderen. Een hoger opleidingsniveau van de moeder leidt tot een beter expressief taalvermogen bij het kind. Het opleidingsniveau van moeders heeft geen invloed op de cognitieve, receptieve taal en motorische ontwikkeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11894
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo