Multicultu-realiteit in vrouwenbladen Flair en Margriet: de aard en toon van berichtgeving over etnische minderheden
Summary
Voor dit onderzoek werd inhoudsanalyse verricht van de edities van de vrouwenbladen Flair en Margriet rondom belangrijke gebeurtenissen in Nederland met betrekking tot etnische minderheden, tussen 2002 en 2012. Gekeken werd naar de aard en toon van berichtgeving over etnische minderheden. In 2000 bleek uit onderzoek van Bedrijfsfonds voor de Pers dat allochtonen zich vaak niet herkenden in de media. Volgens Ter Wal, d’Heanens en Koeman (2005) en Van Dijk (2000) zijn berichten over etnische minderheden vaak negatief.
Dit onderzoek laat zien dat er in Flair en Margriet geen sprake is van negatieve publiciteit: beide bladen laten zien dat multiculturalisme overal om ons heen is en dat dit vooral ‘leuk’ en een ‘verrijking’ is. Een volledige afspiegeling van de samenleving zijn de bladen nog niet: niet-westerse modellen komen weinig voor op de cover en etnische minderheden zijn minder vaak zelf aan het woord dan dat er over hen gesproken wordt. In Flair en Margriet werden het conflict- en stigmatiserings- niet teruggevonden. Er is deels sprake van een leken- en culturele-generaliseringsframe, maar bovenal kan gesproken worden van een multicultu-realiteitsframe.