De Relatie tussen Intrusiviteit, Sensitiviteit en Opvoedstress van Moeders en de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Peuters
Publication date
2012Author
Herten, R.T.H. van
Kwant, S.J.D. de
Westhof, E.
Visser, J.
Metadata
Show full item recordSummary
Samenvatting: In dit onderzoek wordt de relatie tussen intrusiviteit, sensitiviteit en opvoedstress van moeders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters onderzocht. Methode: De participanten zijn 49 moeders met peuters in de leeftijd van (gecorrigeerd) 18 maanden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters en opvoedstress bij moeders wordt gemeten met vragenlijsten. Intrusiviteit en sensitiviteit van moeders worden door middel van observaties gemeten. Resultaten: Uit huidig onderzoek blijkt dat een betere sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters samenhangt met zowel een hogere mate van intrusiviteit als sensitiviteit van moeder. Daarnaast hangt de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters negatief samen met opvoedstress bij moeder. Voor de relatie tussen opvoedstress en zowel intrusiviteit als sensitiviteit van moeders zijn geen significante resultaten gevonden. Conclusie: Een hogere mate van zowel intrusiviteit als sensitiviteit van moeders hangt samen met minder sociaal-emotionele problemen van peuters. Meer opvoedstress van moeders hangt samen met meer problemen in de sociaal- emotionele ontwikkeling van peuters. Intrusiviteit en sensitiviteit zijn hierbij geen mediatoren, aangezien er geen samenhang is gevonden tussen opvoedstress en intrusiviteit of sensitiviteit van moeders.