View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Intrusiviteit, Sensitiviteit en Opvoedstress van Moeders en de Sociaal-Emotionele Ontwikkeling van Peuters

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Herten, RTH van-3627691 en Kwant, SJD de-3465799 en Westhof, E-3344738 en Visser, J-3466191.pdf (201.8Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Herten, R.T.H. van
        Kwant, S.J.D. de
        Westhof, E.
        Visser, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting: In dit onderzoek wordt de relatie tussen intrusiviteit, sensitiviteit en opvoedstress van moeders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters onderzocht. Methode: De participanten zijn 49 moeders met peuters in de leeftijd van (gecorrigeerd) 18 maanden. De sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters en opvoedstress bij moeders wordt gemeten met vragenlijsten. Intrusiviteit en sensitiviteit van moeders worden door middel van observaties gemeten. Resultaten: Uit huidig onderzoek blijkt dat een betere sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters samenhangt met zowel een hogere mate van intrusiviteit als sensitiviteit van moeder. Daarnaast hangt de sociaal-emotionele ontwikkeling van peuters negatief samen met opvoedstress bij moeder. Voor de relatie tussen opvoedstress en zowel intrusiviteit als sensitiviteit van moeders zijn geen significante resultaten gevonden. Conclusie: Een hogere mate van zowel intrusiviteit als sensitiviteit van moeders hangt samen met minder sociaal-emotionele problemen van peuters. Meer opvoedstress van moeders hangt samen met meer problemen in de sociaal- emotionele ontwikkeling van peuters. Intrusiviteit en sensitiviteit zijn hierbij geen mediatoren, aangezien er geen samenhang is gevonden tussen opvoedstress en intrusiviteit of sensitiviteit van moeders.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11829
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo