View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderlijke Warmte, Negatieve Disciplinering en Externaliserend Probleemgedrag van Kleuters: Verschillen tussen Vaders en Moeders

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Berg, MT van den-3805417 en Daanen, IGC-3465500 en Hijnen, F-3465683 en Kok, S-3797635 .pdf (207.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Berg, M.T. van den
        Daanen, I.G.C.
        Hijnen, F.
        Kok, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzocht of er tussen vaders en moeders verschillen bestaan in zowel warmte als negatieve disciplinering. Daarnaast is de relatieve bijdrage van vaderlijke en moederlijke warmte en negatieve disciplinering aan de ontwikkeling van externaliserend probleemgedrag onderzocht. Er zijn vragenlijsten afgenomen bij zowel vaders als moeders in 105 Nederlandse twee-ouder gezinnen, met een kind tussen de 48 en 66 maanden oud (56% meisjes, M = 58 maanden). Uit de resultaten blijkt een significant verschil te bestaan tussen vaderlijke en moederlijke warmte, waarbij moeders meer warmte bieden dan vaders. Er is geen significant verschil gevonden tussen vaderlijke en moederlijke negatieve disciplinering. Daarnaast blijken vaderlijke en moederlijke warmte en vaderlijke negatieve disciplinering niet gerelateerd te zijn aan externaliserend probleemgedrag. Moederlijke negatieve disciplinering hangt marginaal positief samen met dergelijk gedrag. De resultaten suggereren dat toekomstig onderzoek zich moet richten op andere (opvoed)factoren, die mogelijk betrokken zijn bij de ontwikkeling van externaliserend probleemgedrag. Deze kennis kan dan gebruikt worden voor de ontwikkeling van effectieve preventie- en interventieprogramma’s, gericht op externaliserend probleemgedrag van kinderen tussen de 48 en 66 maanden oud.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11828
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo