View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is er een verschil in meetresultaten tussen de UGT-R en de Cito Rekenen?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bloemendal, DW-3548767 en Bolhuis, N-3483886 en Hengeveld, FM-3800725 en Nieuwenburg, C-3281833.pdf (152.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Bloemendal, D.W.
        Bolhuis, N.
        Hengeveld, F.M.
        Nieuwenburg, C.J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: De voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen van vier tot zeven jaar wordt gemeten door de Utrechtse Getalbegrip Toets- Revised (UGT-R). Doel: Het doel van dit onderzoek is het onderzoeken van verschillen tussen de UGT-R en Cito Rekenen, waarbij wordt gekeken naar basisschoolgroep, sekse, rekenniveau en taalvaardigheid (gemeten met de Cito Taal). Resultaten: Uit de resultaten kwam een significante correlatie naar voren tussen de meetresultaten van de UGT-R en de Cito Rekenen voor kinderen uit groep 2 en 3, maar niet voor kinderen uit groep 1. De resultaten laten geen significante sekseverschillen zien. Daarnaast is uit het onderzoek naar voren gekomen dat de niveauscores van de UGT-R en Cito Rekenen significant overeenkomen. Verder is gevonden dat de taalvaardigheid van kinderen een significante samenhang vertoonde met zowel de Cito Rekenen als de UGT-R. Taalvaardigheid hangt sterker samen met de Cito Rekenen dan met de UGT-R. Conclusie: De onderzoeksresultaten laten zien dat er een overeenkomst is tussen de manier waarop de UGT-R en Cito Rekenen voorbereidende rekenvaardigheid meten wanneer wordt gekeken naar leeftijd, sekse, rekenniveau en taalvaardigheid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11816
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo