Het effect van het online medium op attitudeverandering
Summary
Achtergrond De negatieve effecten die mensen ervaren als resultaat van online medium platvormen
neemt steeds meer toe en wekt daarom ook steeds meer zorgen op. Probleem Het doel van dit
onderzoek was daarom ook om te onderzoeken wat het effect is van de gepersonaliseerde
informatie op online medium platvormen en wat dit betekent voor de kennis die bestaat over sociale
beïnvloeding, met name attitudeverandering. Methode Dit is onderzocht met behulp van bestaande
literatuur over de bestaande kennis over attitude (verandering) en de effecten van
gepersonaliseerde informatie. Resultaten Deze effecten waren dat de gebruiker meer van hetzelfde
onderwerp te zien krijgt en dat een gebruiker vooral voorgeschreven krijgt wat hij/zijn interessant
vindt. Deze werden vervolgens gekoppeld aan herhaalde blootstelling en evaluatieve conditionering.
Ook is er in deze situatie, de personalisatie op online medium platvormen, overlap gevonden tussen
deze stukken kennis. Deze bevindingen zijn verwerkt in een model. Conclusie Ondanks deze kennis
over attitudes goed aansluiten op de effecten is er ook overlap te vinden. Door deze te achterhalen
zouden we meer inzicht kunnen krijgen over attitudeverandering en zouden deze bevindingen
eventueel kunnen helpen bij het positief beïnvloeden van online medium platvorm gebruikers.