View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van het online medium op attitudeverandering

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie (eindresultaat).pdf (334.6Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hoekstra, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond De negatieve effecten die mensen ervaren als resultaat van online medium platvormen neemt steeds meer toe en wekt daarom ook steeds meer zorgen op. Probleem Het doel van dit onderzoek was daarom ook om te onderzoeken wat het effect is van de gepersonaliseerde informatie op online medium platvormen en wat dit betekent voor de kennis die bestaat over sociale beïnvloeding, met name attitudeverandering. Methode Dit is onderzocht met behulp van bestaande literatuur over de bestaande kennis over attitude (verandering) en de effecten van gepersonaliseerde informatie. Resultaten Deze effecten waren dat de gebruiker meer van hetzelfde onderwerp te zien krijgt en dat een gebruiker vooral voorgeschreven krijgt wat hij/zijn interessant vindt. Deze werden vervolgens gekoppeld aan herhaalde blootstelling en evaluatieve conditionering. Ook is er in deze situatie, de personalisatie op online medium platvormen, overlap gevonden tussen deze stukken kennis. Deze bevindingen zijn verwerkt in een model. Conclusie Ondanks deze kennis over attitudes goed aansluiten op de effecten is er ook overlap te vinden. Door deze te achterhalen zouden we meer inzicht kunnen krijgen over attitudeverandering en zouden deze bevindingen eventueel kunnen helpen bij het positief beïnvloeden van online medium platvorm gebruikers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1173
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo