Feedback en emoties in loopbaanbegeleidingsgesprekken
Summary
Omdat er nog zeer weinig bekend is over de relatie tussen feedback en emoties, was het doel van dit onderzoek het verloop van feedbackdialogen in kaart te brengen en te onderzoeken wat de relatie daarvan is met de ervaren emoties van leerlingen. In dit onderzoek zijn bij zeven loopbaanbegeleiders van een mbo-opleiding Schoonheidsspecialiste 25 loopbaanbegeleidings-gesprekken opgenomen en gecodeerd op inhoud, type feedback en verbale dominantie. Na afloop hebben de leerlingen een vragenlijst ingevuld over hun ervaren emoties voor, tijdens en na het gesprek. Regressieanalyses zijn uitgevoerd voor positieve en negatieve feedback als voorspellers voor positieve en negatieve emoties en voor verbale dominantie, didactische uitleg en suggestieve feedback als voorspellers voor activerende en deactiverende emoties. De gesprekken blijken weinig feedbackuitingen te bevatten, met name positieve en suggestieve feedback en didactische uitleg, en blijken gedomineerd te worden door de docent. Positieve feedback blijkt zoals verwacht positieve emoties te voorspellen. Voor negatieve emoties is dit niet gevonden. Het aandeel en het initiatief van de leerling blijken voorspellers voor activerende emoties. Voor deactiverende emoties kon dit in dit onderzoek niet worden aangetoond.