Op zoek naar verandering Een analyse naar de mate waarin maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen in de beleidsplannen van schoolbesturen en in de plannen van scholen primair onderwijs worden opgenomen.
Summary
In deze thesis staan twee deelonderzoeken centraal. Ten eerste is onderzocht in hoeverre maatschappelijke en beleidsmatige, door de overheid geïnitieerde ontwikkelingen, die aanleidingen bevatten om onderwijs anders te gaan organiseren, in de beleidsplannen van schoolbesturen primair onderwijs zijn opgenomen. In dit deelonderzoek zijn, met behulp van een zelfontworpen checklist, twaalf beleidsplannen van schoolbesturen primair onderwijs geanalyseerd. Uit de analyses is gebleken dat schoolbesturen meer beleidsmatige dan maatschappelijke ontwikkelingen in hun beleidsplannen opnemen, en dat deze verschillen niet op toeval berusten. Tevens zijn er weinig onderwerpen die als concreet actiepunt in de beleidsplannen worden opgenomen.
In het tweede deelonderzoek is bekeken of er een overeenkomst is tussen de beleidsplannen van schoolbesturen die gemiddeld hoog scoren op aanleidingen om onderwijs anders te gaan organiseren, en de schoolplannen van primair onderwijs scholen, horend bij een van deze schoolbesturen. Hiervoor zijn twaalf schoolplannen van scholen primair onderwijs geanalyseerd op dezelfde punten als in het eerste deelonderzoek. Uit de resultaten is gebleken dat scholen over het algemeen minder maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen in hun schoolplannen opnemen, dan de schoolbesturen waar zij bij horen. Ook zijn er weinig punten die als concreet actiepunt in het schoolplan worden opgenomen.