Een onderzoek naar transferbevorderende factoren binnen organisatie X.
Summary
Investeringen in opleidingen worden binnen organisaties steeds kritischer bekeken. Dit geldt ook voor de facilitaire dienstverlener Organisatie X. De vraag van de organisatie was welke transferbevorderende factoren door medewerkers herkend worden en welke van deze factoren bijdragen aan een verbetering in het werkgedrag. Er zijn vergelijkbare vragenlijsten afgenomen bij cateringmedewerkers en hun leidinggevenden om dit te onderzoeken. Ook zijn de opleidingscoördinatoren van Organisatie X geïnterviewd.
Uit het onderzoek onder de medewerkers blijkt dat er twee variabele zijn die bijdragen aan een verbetering in het gepercipieerde werkgedrag. Dit zijn; 1) de gepercipieerde mate waarin medewerkers opdrachten krijgen waarin zij het geleerde kunnen toepassen en 2) de gepercipieerde mate waarin zij op de hoogte zijn van het belang van de training. Enkel de laatstgenoemde wordt door de cateringmedewerkers van Organisatie X herkend.
Uit het onderzoek onder de leidinggevenden blijkt dat de gepercipieerde mate waarin zij de cateringmedewerker voorbereiden op de training en de gepercipieerde mate waarin zij de cateringmedewerker ondersteunen, bijdragen aan een verbetering in het gepercipieerde werkgedrag. De eerste genoemde (ondersteuning) wordt door de leidinggevenden herkend.