View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen Inhibitie, Aandacht en Verbaal Werkgeheugen en de Rol van Sekse: Een Onderzoek bij Peuters tussen de 2 en 2,5 Jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Habraken, CCM-3640841 en Bottenberg, SE-3565483.pdf (502.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Habraken, C.C.M.
        Bottenberg, S.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van executieve functies en werkgeheugen bij kinderen tussen de 2 en 2,5 jaar, waarbij de invloed van inhibitie en aandacht op verbaal werkgeheugen en de rol van sekse bestudeerd werd. Het onderzoek wordt geïnterpreteerd vanuit de Dynamische Systeem Theorie (DST), welke uitgaat van een nauwe verwevenheid van processen binnen en buiten het kind. Bij 44 peuters zijn er experimentele neuropsychologische taken afgenomen. Verbaal werkgeheugen is gemeten met een nonsenswoordentaak, inhibitie met twee wachttaken en aandacht met een visuele zoektaak. Daarbij hebben ouders de inhibitie- en aandachtsschaal van de Early Childhood Behavior Questionnaire (ECBQ) ingevuld. Er is enkel een samenhang gevonden tussen inhibitie en aandacht (ECBQ). Tevens is er een significant verband gevonden van inhibitie (ECBQ) en aandacht op verbaal werkgeheugen. In dit onderzoek bleken er geen sekseverschillen te zijn in verbaal werkgeheugen, inhibitie en aandacht. De resultaten zijn in overeenstemming met de DST en ondersteunen de benadering dat cognitieve processen met elkaar verweven zijn, maar tegelijkertijd ook moeilijk te onderscheiden zijn door middel van taakgedrag bij peuters. Dit onderzoek vormt een aanleiding voor vervolgonderzoek naar tekorten in verbaal werkgeheugen en het mogelijke aandeel van inhibitie- en aandachtsproblemen hierin.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11579
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo