View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen plaats in de kinderrij en exploratie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Beyer, MMW-3498980 en Couperus, S-3810097 en Polders, C-3489027 en Schalkwijk, F-3499685.pdf (298.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Schalkwijk, F.
        Beyer, M.M.W.
        Polders, C.
        Couperus, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doelstelling: Het doel van deze studie was om het verband tussen exploratiegedrag en de plaats in de kinderrij te onderzoeken bij kinderen tussen de 15 en 31 maanden oud. Drie aspecten van exploratie zijn nader onderzocht: sociaal contact, voortbeweging en complexiteit van exploratie. Methode: 164 kinderen zijn geobserveerd en gefilmd tijdens een speelsessie van 8 minuten met een set groot en klein speelgoed. Deze video’s zijn gecodeerd tot bruikbare data volgens een vaststaand coderingssysteem. Daarnaast is gebruik gemaakt van een vragenlijst over het spelgedrag van kinderen, die door de ouders is ingevuld. Resultaten: Er zijn geen significante verbanden gevonden tussen de plaats in de kinderrij en de onderzochte aspecten van exploratie. Conclusie: De resultaten geven aan dat de plaats in de kinderrij op zichzelf waarschijnlijk geen bepalende factor voor de mate van exploratie is. Het is waarschijnlijker dat de plaats in de kinderrij, samen met een groot aantal andere factoren, verschillend verband houdt met exploratie per individu. Toekomstig onderzoek moet worden uigevoerd om te bepalen welke bijkomende factoren een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van exploratie van kinderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11554
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo