Het verband tussen plaats in de kinderrij en exploratie
Publication date
2012Author
Schalkwijk, F.
Beyer, M.M.W.
Polders, C.
Couperus, S.
Metadata
Show full item recordSummary
Doelstelling: Het doel van deze studie was om het verband tussen exploratiegedrag en de plaats in de kinderrij te onderzoeken bij kinderen tussen de 15 en 31 maanden oud. Drie aspecten van exploratie zijn nader onderzocht: sociaal contact, voortbeweging en complexiteit van exploratie. Methode: 164 kinderen zijn geobserveerd en gefilmd tijdens een speelsessie van 8 minuten met een set groot en klein speelgoed. Deze video’s zijn gecodeerd tot bruikbare data volgens een vaststaand coderingssysteem. Daarnaast is gebruik gemaakt van een vragenlijst over het spelgedrag van kinderen, die door de ouders is ingevuld. Resultaten: Er zijn geen significante verbanden gevonden tussen de plaats in de kinderrij en de onderzochte aspecten van exploratie. Conclusie: De resultaten geven aan dat de plaats in de kinderrij op zichzelf waarschijnlijk geen bepalende factor voor de mate van exploratie is. Het is waarschijnlijker dat de plaats in de kinderrij, samen met een groot aantal andere factoren, verschillend verband houdt met exploratie per individu. Toekomstig onderzoek moet worden uigevoerd om te bepalen welke bijkomende factoren een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van exploratie van kinderen.