View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen exploratiegedrag en taal

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Berkom, LCA van-3864715 en Hoefmans, LCLM-3639231 en Thijsen, F-3784029 en Vrolijk, A-3536696.pdf (309.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Berkom, L.C.A. van
        Hoefmans, L.C.L.M.
        Thijssen, F.
        Vrolijk, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De aard van de relatie tussen taal en exploratiegedrag is niet duidelijk. Het huidige onderzoek trachtte dit gat in informatie daarom op te vullen. De onderzoeksvraag hierbij was: Wat is de relatie tussen exploratiegedrag en woordenschatbegrip en woordenschatproductie? De hypothese was dat kinderen die tijdens exploratie meer combinaties maakten, meer voortbewogen, complexer exploreerden en vaker met meerdere objecten exploreerden een betere woordenschat hadden. Er participeerden 138 Nederlandse kinderen van 16 tot en met 30 maanden oud. Observaties van exploratiegedrag met groot en klein speelgoed werden gecodeerd en ouders hebben de Verkorte Nederlandstalige Communicative Development Inventories (N-CDI) 2A Oudervragenlijst ingevuld. De data werd geanalyseerd met enkelvoudige regressieanalyses. Hieruit bleek dat kinderen die meer combinaties maakten met groot speelgoed, minder woorden produceerden. Kinderen die meer voortbewegend exploreerden met groot speelgoed, hadden een beter woordenschatbegrip. Er was een positieve trend zichtbaar tussen voortbewegend exploreren met groot speelgoed en woordenschatproductie (p=.06). Er werd geen relatie gevonden tussen de complexiteit van exploreren en taalvaardigheid. Kinderen die met klein speelgoed vaker met meerdere objecten tegelijk exploreerden, hadden een beter woordenschatbegrip. Een negatieve trend was zichtbaar tussen het exploreren met meerdere objecten met groot speelgoed en woordenschatproductie (p=.07). De hypothese dat exploratiegedrag woordenschat voorspelt, werd grotendeels verworpen. Het belang van opheldering van de relatie tussen exploratie en taal groot. Meer onderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in het sneller signaleren en effectiever behandelen van kinderen met een verhoogd risico op het ontwikkelen van cognitieve problemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11552
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo