View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voorkennis + afbeelding = tekstbegrip? Hebben voorkennis en afbeeldingen een effect op het tekstbegrip en de tekstwaardering van beginnende leerlingen?

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk S.L.Zee 25 juni 2012.pdf (1.325Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Zee, S.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt getracht een antwoord te geven op de vraag of een beginnende leerling meer baat heeft bij een afbeelding wanneer zij wel of geen voorkennis heeft. Dit onderzoek bestaat uit een experiment met twee verschillende tekstonderwerpen die gemanipuleerd zijn op basis van voorkennis en afbeelding. Uit de resultaten blijkt dat de tekstwaardering bij beginnende leerlingen niet beïnvloed wordt door de mate van voorkennis of het bekijken van een relevante afbeelding. Ook hebben de mate van voorkennis en het bekijken van een relevante afbeelding geen effect op het tekstbegrip van beginnende lezers. Daarbij wordt voorkennis niet geactiveerd door een afbeelding. Tot slot helpt een afbeelding bij beginnende leerlingen niet bij het vormen van een discourse model. Deze resultaten komen in dit opzicht dus niet overeen met eerder onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11544
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo