View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Relatie tussen competentiebeleving en werktevredenheid van pedagogisch medewerkers en hun professionele relatie met de kinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis d'Achard van Enschut, EEM-3650111.pdf (196.6Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Achard van Enschut, E.E.M. d'
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: In de masterthesis is onderzoek gedaan in welke mate er verband is tussen competentiebeleving en werktevredenheid onder pedagogisch medewerkers en de pedagogische relatie met kinderen Methode: Er is gebruik gemaakt van een database bestaande uit 138 groepen binnen 101 voorschoolse instellingen en 154 pedagogisch medewerkers. De database bestaat uit een gegevens verkregen uit een gestandaardiseerde observatiemethoden, de CLASS en een vragenlijst gericht aan pedagogisch medewerkers. Het verband is onderzocht aan de hand van een multiple regressie, waarin de pedagogische relatie onderverdeeld is sensitiviteit en sfeer op de groep. Resultaten: De resultaten toonde aan dat er geen verband bestaat tussen de pedagogische relatie en competentiebeleving van pedagogisch medewerkers. Er is wel een positief significant verband gevonden tussen de pedagogische relatie en werktevredenheid. Conclusie: Er bestaat een verband tussen de mate van werktevredenheid onder pedagogisch medewerkers en de pedagogische relatie die zij hebben met kinderen. Het verhogen en in acht houden van de werktevredenheid onder pedagogisch medewerkers is een aanbeveling om de kwaliteit binnen voorschoolse instellingen te waarborgen. Discussiepunten zijn besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11534
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo