Relatie tussen competentiebeleving en werktevredenheid van pedagogisch medewerkers en hun professionele relatie met de kinderen.
Summary
Doel: In de masterthesis is onderzoek gedaan in
welke mate er verband is tussen competentiebeleving en
werktevredenheid onder pedagogisch medewerkers en de
pedagogische relatie met kinderen Methode: Er is
gebruik gemaakt van een database bestaande uit 138
groepen binnen 101 voorschoolse instellingen en 154
pedagogisch medewerkers. De database bestaat uit een
gegevens verkregen uit een gestandaardiseerde
observatiemethoden, de CLASS en een vragenlijst gericht
aan pedagogisch medewerkers. Het verband is
onderzocht aan de hand van een multiple regressie,
waarin de pedagogische relatie onderverdeeld is
sensitiviteit en sfeer op de groep. Resultaten: De
resultaten toonde aan dat er geen verband bestaat
tussen de pedagogische relatie en competentiebeleving
van pedagogisch medewerkers. Er is wel een positief significant verband gevonden tussen de pedagogische
relatie en werktevredenheid. Conclusie: Er bestaat een
verband tussen de mate van werktevredenheid onder
pedagogisch medewerkers en de pedagogische relatie die
zij hebben met kinderen. Het verhogen en in acht
houden van de werktevredenheid onder pedagogisch
medewerkers is een aanbeveling om de kwaliteit binnen
voorschoolse instellingen te waarborgen. Discussiepunten
zijn besproken.